Co to jest SCR oraz AdBlue ?
SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) jest to system oczyszczania spalin przeznaczony do redukcji tlenków azotów w emitowanych spalinach. Jest on złożony z układu czujników i aparatury sterującej katalizatorem spalin w układzie wydechowym pojazdu. Od 2006 roku technologia stosowana jest w samochodach ciężarowych a od 2012 roku w samochodach osobowych.
JAK DZIAŁA SCR?
Zasada działania polega na uzdatnianiu spalin w układzie wydechowym silnika. Odbywa się to poza silnikiem bez bezpośredniego wpływu na osiągi pojazdu dzięki czemu możliwe jest uzyskanie większej sprawności i niższego zużycia paliwa.
Oczyszczanie spalin odbywa się przez wtrysk do katalizatora SCR specjalnego roztworu składającego się z mocznika i wody destylowanej(AdBlue). Pod wpływem wysokiej temperatury w układzie wydechowym mocznik zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Po czym w katalizatorze następuje reakcja amoniaku z tlenkami azotu w wyniku czego zostają one zmienione w lotny azot i parę wodną. Pozostałości amoniaku które nie zareagowały z tlenkami azotu również zostają zmienione na lotny azot i parę wodną.
System SCR podłączony jest do systemu diagnostyki pokładowej dzięki czemu kierowca informowany jest o konieczności uzupełnienia środka AdBlue w zbiorniku jak i o przekroczeniu zawartości szkodliwych substancji w spalinach.
CO TO JEST ADBLUE ?
AdBlue to wysokiej czystości roztwór mocznika, który stosowany jest w motoryzacji jako reduktor do rozłożenia szkodliwych tlenków azotu w katalizatorze.
Zużycie AdBlue jest na poziomie kilku litrów na 100 litrów oleju napędowego.
AdBlue w temperaturze poniżej -11 stopni ulega procesowi krystalizacji. Powoduje to zatrzymanie pracy układu SCR. Jest to również przyczyną dość częstych awarii systemu.